Page 35 - LievFranc
P. 35
Diverse SEH-medewerkers zijn inmiddels gaan ‘snuffe- Bovendien kunnen bepaalde ingrepen, waar eerst een len’ in het andere ziekenhuis. “Daarbij blijkt telkens dat operatiekamer voor moest worden vrijgemaakt, nu op wij enorm op elkaar lijken. De ziekenhuizen zijn relatief de SEH plaatsvinden. Kortom, de nieuwe situatie komt klein, de lijnen met de artsen zijn kort. Mensen kennen de kwaliteit van zorg zeker ten goede.” elkaar”, somt Annelies op. Door mee te lopen leert men nu ook de medewerkers van de andere SEH kennen. Leren en innoveren “Straks gaan we verder als één ziekenhuis. De kans Er wordt veel tijd besteed aan trainingen en uitleg aan bestaat dat een Roosendaalse SEH-verpleegkundige het team. “Iedere ochtend vindt er overleg plaats en is dan wordt ingezet in Bergen op Zoom en andersom. er maandelijks scholing van arts-assistenten en ver- We moeten dan wel op één lijn zitten.” Er moeten dus pleegkundigen. Wanneer een patiënt in levensgevaar keuzes worden gemaakt. Alles wordt punt voor punt wordt binnengebracht, moet je snel handelen. Uitleg bekeken en beoordeeld. “De beste methodes worden geven kost dan te veel tijd. Daarom worden de casus- vervolgens – indien mogelijk – geïmplementeerd. Zo sen op een later tijdstip besproken. Door die intensieve kom je tot een uniforme werkwijze. We hebben bij- communicatie is er een hecht en zeer efficiënt team tot voorbeeld een gezamenlijk computersysteem inge- stand gekomen. De verpleegkundigen hebben maar richt. Daarmee voorkom je dat verpleegkundigen tijd een half woord nodig. Ze voelen perfect aan welke verliezen met zoeken, omdat het systeem anders is. stappen de SEH-arts wil zetten en dat is belangrijk Op die manier wordt elk aspect van de afdeling nage- wanneer iedere minuut telt”, zet de medisch coördina- lopen.” tor verder uiteen. Tegenwoordig komen de SEH-artsen van beide ziekenhuizen maandelijks bij elkaar voor Eerste diagnose scholing. Samen sterk voor zorg, dichtbij de patiënt is De teams Spoedeisende Hulp staan in ieder geval het credo. “We zoeken elkaar op en kopiëren metho- stevig op de rails. Beide afdelingen kregen een brood- des die goed werken”, vertelt Annelies. Een voorbeeld nodige metamorfose en werden versterkt met spe- hiervan is de triagedienst die de ernst van de klachten ciale SEH-artsen. Robbert legt uit: “Voorheen stelde beoordeelt. “Op de Spoedeisende Hulp in Roosendaal een arts-assistent de eerste diagnose, waarna een of categoriseert de triageverpleegkundige patiënten bij meerdere specialisten werden geraadpleegd. In be- binnenkomst met kleurcodes naar spoed. Dat werkt paalde gevallen, zoals bij sepsis (bloedvergiftiging), erg prettig. Het Bergse team past de kleurcodes ook al dient echter binnen het uur antibiotica toegediend te toe, maar gaat er naar Roosendaals voorbeeld nu ook worden, met soms medicatie ter ondersteuning van de een aparte triagedienst voor inrichten, die deze taak op bloeddruk. Er mag geen tijd verloren gaan. Nu de SEH- zich neemt. We wisselen kennis uit om samen de best arts de eerste diagnose stelt en direct kan behandelen, mogelijke zorg neer te zetten. Blijven leren en innove- is dat actiemoment veel verder naar voren gehaald. ren. Zo waarborg je de kwaliteit van de acute zorg.” 35 12214.indd 2 9/26/2014 12:40:56 PM
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40