Waarom communicatie en marketing zo vaak tekort schiet - RITHO Marketing & Communicatie

Waarom communicatie en marketing zo vaak tekort schiet

Geplaatst op 24 april 2019 door Redactie

Je staat er werkelijk versteld van bij hoeveel bedrijven en instellingen communicatie en marketing nauwelijks aandacht krijgen. En dat terwijl ondernemers en bestuurders van diezelfde organisaties bij voortduring verkondigen dat zij dat juist heel belangrijk vinden. Waar gaat het mis?

Het antwoord op deze vraag is even simpel als ontnuchterend. Men laat te vaak bepaalde medewerkers dingen doen die die mensen niet in hun mars hebben. Op nummer 1 in de lijst staat de secretaresse of administratief medewerkster die de communicatie en marketing er wel even bijdoet. Daar gaat het dus op alle fronten al helemaal mis. Als je geen kaas gegeten hebt van communicatie en marketing en je moet die specialistische werkzaamheden er naast je andere werk zomaar bij doen, dan is dat op voorhand een kansloze missie. Sterker, je doet je bedrijf daarmee ernstig tekort en het is tegelijk een belediging voor alle speciaal daarvoor opgeleide communicatie- en marketingspecialisten. Alsof de schoonmaakster zomaar de functie van de directeur op zich kan nemen……

Het spreekwoord, ‘een ongeluk komt nooit alleen’ gaat ook in dit geval op. Want naast het feit dat iemand die daar niet voor is opgeleid de communicatie en marketing als soort van bijbaantje krijgt toebedeeld, wordt er van die persoon ook verwacht dat die grafisch vormgever, webdeveloper, SEO/SEA specialist, tekstschrijver, blogger, social mediaspecialist, Google goeroe en online marketeer is. Stuk voor stuk specialismes waar menig middelgroot full service bureau de handen vol aan heeft…….

Om het feest compleet te maken wordt er vanuit de directie of het bestuur ook nog verwacht dat de communicatie en marketing enig effect heeft. Dat is natuurlijk niet realistisch en doet denken aan een kind van 5 jaar die je een penseel en wat verf geeft en waar je vervolgens van verwacht dat die kleuter een ware Rembrandt produceert……

Verdraaid veel directeuren en bestuurders zullen dit herkennen, maar wie heeft het lef om dat toe te geven? Of nog beter, wie ziet in dat de groei en bloei van zijn bedrijf of instelling hierdoor achterblijft en dat het anders moet? Die lefgozers daag ik graag uit om een eerste stap in de goede richting te zetten. Nodig mij uit voor een vrijblijvend en gratis adviesgesprek. Het zal jou en jouw organisatie goed doen!

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!