Gebruikersonderzoek - RITHO Marketing & Communicatie

Advies & Strategie

Gebruikersonderzoek

Achterhalen wat voor jouw klant of bezoeker werkt

We denken vaak te weten hoe iets werkt of wat zal werken, maar is dat dan ook echt zo? Een groene conversieknop die beter werkt dan een gele: het klinkt leuk, maar klopt het ook? Daar kunnen we maar op één manier daadwerkelijk achter komen en dat is door op onderzoek uit te gaan. Aan de hand van verschillende gebruikersonderzoeken kunnen wij voor jouw website ontdekken waar de sterktes en zwaktes liggen.

Wat is het verschil?

Oké, we geven toe dat het best verwarrend is… Moet je nu aan de slag met webstatistieken of moet je een gebruikersonderzoek uitvoeren? Om eerlijk te zijn het liefst allebei, maar het hangt af van wát je wilt weten en waarop je dit wilt baseren. Beiden leveren namelijk inzichten op in het gedrag van de bezoeker op jouw website, webshop of webapplicatie. Het verschil zit ‘m eigenlijk in kwantitatief en kwalitatief, maar dat zullen we even toelichten.

Inzicht krijgen in gebruiksvriendelijkheid

Met webstatistieken worden inzichten op het gebied van effectiviteit gemeten aan de hand van data en cijfertjes. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat bepaalde routes naar een aankoop beter presteren dan andere. Met gebruikersonderzoek daarentegen verzamel je meer inzichten op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Om nog maar eens de link te leggen tussen webstatistieken en een gebruikersonderzoek: ‘het gebruikersonderzoek geeft gezichten bij de cijfertjes uit de webstatistieken’.

Hoe wij een gebruikersonderzoek uitvoeren

Inmiddels ben je eruit en wil je de gebruiksvriendelijkheid van jouw website, webshop of webapplicatie onder de loep nemen.  Wij zorgen ervoor dat we een geschikte methode toepassen om de huidige gebruiksvriendelijkheid in kaart te brengen. We kunnen hierbij gebruik maken van verschillende moderne technieken zoals Hotjar, maar kunnen ook ‘oldschool’ een focusgroep organiseren.

Benieuwd naar de ‘gezichten’ van jouw bezoekers en welke methodes aansluiten om dit te onderzoeken? We leggen je het graag uit onder genot van een goede bak koffie!

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag
reCAPTCHA
Davey van den Hummel
Allround Marketeer, davey@ritho.nl

Wij werken samen met

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.