Zo belangrijk zijn reviews voor jouw bedrijf - RITHO

Zo belangrijk zijn reviews voor jouw bedrijf

9 juli 2020 | Harmen Verwijs | Blog

Een nieuwe computer kopen? Dan kijk je natuurlijk eerst even naar de ervaringen van anderen. Een hotelkamer boeken? Dat doe je vast niet voordat je online recensies hebt gecheckt… Niet alleen ’s avonds op de bank, maar ook in de winkel zelf checken mensen online reviews over een bepaald product of service. Of het nou gaat om een recensie op een reviewsite, forum of via social media: reviews zijn belangrijk om mensen te overtuigen jouw product of dienst aan te schaffen.

Wat moet ik met negatieve reviews?

Regelmatig horen wij van onze klanten dat ze bang zijn voor negatieve online recensies. Wanneer mensen een klacht hebben, nemen ze vaker de moeite om een review te schrijven dan wanneer ze tevreden zijn.

Toch hoeft een negatieve reactie helemaal niet zo slecht voor je organisatie te zijn. Als je alleen maar positieve reviews online hebt staan, worden mensen achterdochtig. Ze zullen denken dat je wat achter probeert te houden. Hoe goed je ook je best doet; in elke bedrijf gaat wel eens iets mis. Een lijstje met alleen maar positieve reacties, maakt je bedrijf er dus niet geloofwaardiger op. Zie een negatieve klacht juist als een kans om aan de buitenwereld te laten zien hoe jij uitblinkt in klantenservice. Zo draai je een negatieve reactie om in iets positiefs.

Bij de meeste reviewtools krijg je als ondernemer de kans om te reageren op reviews. Soms kun je daarmee een klacht oplossen voordat deze online komt te staan. Door te reageren op een negatieve review en direct een oplossing aan te bieden laat je zien dat je klanttevredenheid belangrijk vindt. Hiermee verbeter je niet alleen een negatieve ervaring, maar ook je online reputatie.

Wat moet ik met positieve reviews?

Positieve reacties van je klanten zijn een mooi compliment! Deel deze reviews op je social media, zodat andere volgers zien hoe blij klanten met je zijn. De mening van iemand anders, zeker als het gaat om een bekende uit de regio, kan mensen dat laatste zetje geven om voor jouw bedrijf te kiezen.

Ken je de gele sterren in Google die op een schaal van 1 tot 5 aangeven hoe jouw bedrijf bij klanten scoort? Ze dragen bij aan meer verkeer naar je website. Vergeet daarom niet om de score in de natuurlijke zoekresultaten in Google terug te laten komen. Uiteraard kunnen wij je helpen om dit in je website te implementeren.

Vraag om een review

Vraag je klanten actief om een review achter te laten. Bijvoorbeeld na de ontvangst van een online bestelling of fysiek bezoek aan je showroom of winkel. Zo’n reviewverzoek is overigens prima te automatiseren en in te bouwen in je webshop, zodat je hier geen extra tijd aan hoeft te besteden.

Wil je meer weten over het verzamelen van reviews voor jouw organisatie? Neem contact met ons op, zodat we samen kunnen bedenken wat voor jou het beste gaat werken.

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Wij werken samen met

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.