Wat voor waarde heeft een overtuigend businessplan? RITHO Communicatie
Wat voor waarde heeft een overtuigend businessplan

Rien Tholenaar
30 juli 2018

Wat voor waarde heeft een overtuigend businessplan?

Geplaatst op 30 juli 2018 door

Ik heb de afgelopen jaren al heel veel startende ondernemers met tomeloos enthousiasme en grote ambities teleur moeten stellen. Zij vroegen mij om hun briljante plannen en innovatieve aanpak om te zetten in een professioneel en overtuigend businessplan, met als doel indruk te maken bij diverse belangrijke partijen, zoals de gemeente, banken en andere externe investeerders. Vanwaar dan die teleurstelling, vraag u zich vast af. Nou, dat zal ik u uitleggen.

Blijkbaar is het voor beginnende ondernemers heel lastig om van begin af aan prioriteiten te stellen en de juiste keuzes te maken. In de drang om volle vaart vooruit te gaan worden belangrijke stappen overgeslagen en wordt aan de meest essentiële dingen niet of nauwelijks aandacht besteed. Eén van die dingen is het investeren in een degelijk businessplan, inclusief een financiële paragraaf. De waarde van zo’n document wordt helaas maar al te vaak onderschat. Terwijl een goed ondernemingsplan voor de ondernemer zelf een belangrijk houvast biedt bij de opstartfase, exploitatie en doorontwikkeling van zijn bedrijf. Tevens is zo’n gedegen plan onmisbaar om de gemeente, banken of externe investeerders te overtuigen van de slagingskans van al die mooie plannen. De steun en het vertrouwen van deze partijen is immers meestal cruciaal om überhaupt van start te kunnen gaan.

Het belang van een businessplan

Gezien het hierboven geschetste belang verbaas ik me erover dat er door een relatief grote groep ondernemers – starters, maar ook ondernemers die medewerking en geld nodig hebben voor bedrijfsuitbreiding of andere investering – amper geld uit willen geven voor het opstellen van een goed ondernemingsplan met financiële onderbouwing. Terwijl dat document nu juist de sleutel is naar een succesvolle aanvraag voor de benodigde vergunningen en financiën.

"Ondernemers willen amper geld uitgeven voor het opstellen van een goed ondernemingsplan met financiële onderbouwing"
Rien Tholenaar

Heel merkwaardig die verkeerde zuinigheid. Zeker omdat blijkt dat die kruideniersmentaliteit achteraf veel meer geld en vertraging van de ambitieuze plannen oplevert. Ik heb altijd geleerd dat de eerste klap een daalder waard is. Met andere woorden, je krijgt vaak maar één keer de kans om een goede indruk achter te laten. Onderschat dat niet en schat een goed en overtuigend businessplan op de juiste waarde in.

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een ondernemingsplan of moet een bestand plan worden aangepast of uitgebreid? Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag verder.


Reacties zijn gesloten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!