Transitie vraagt om gedegen communicatie en marketing

Transitie vraagt gedegen communicatie en marketing

28 augustus 2019 | Rien Tholenaar | Blog

Transitie vraagt gedegen communicatie en marketing

Het is aan de orde van de dag. Bedrijven die, om uiteenlopende redenen, het roer volledig om (moeten) gooien. Het moderne woord voor zo’n ingrijpend veranderproces is ‘Transitie’. Meestal zijn marktontwikkelingen of maatregelen vanuit de nationale en internationale overheid de aanleiding om de zaken anders aan te gaan pakken. Maar soms is een transitie ook gewoon de keuze van de ondernemer zelf.

Ik heb als commercieel bedrijfsadviseur en marketingstrateeg diverse grote en complexe transitietrajecten mogen begeleiden en daarbij is één ding wat steeds weer nadrukkelijk naar voren komt: Rondom zulke rigoureuze veranderingen moet zorgvuldig worden gecommuniceerd met alle betrokkenen en ook op het gebied van marketing moet er heel veel gebeuren.

De wereld verandert, je moet wel mee

Je kunt bijna wel van een trend spreken. Landbouwers worden campinghouder, accountants worden businesscoaches, elektriciens en installateurs worden adviseurs op het gebied van duurzame energie en de winkelier sluit zijn toko en richt zich volledig op online verkoop. Het zijn zo maar enkele voorbeelden van transities die momenteel aan de lopende band voorbij komen.

Iedere ondernemer kijkt regelmatig of zijn bedrijf nog wel goed op koers ligt en of er nog toekomst in zijn business zit. Als Europees beleid voorschrijft dat het aantal koeien in Nederland fors naar beneden moet, dan heeft dat een enorme impact op veehouders. Op zich dus niet vreemd dat zulke ondernemers zich genoodzaakt zien hun bedrijfsopzet radicaal te veranderen.

Accountants hebben door verregaande automatisering en digitalisering van de administratieve processen veel vaste werkzaamheden (en inkomsten) weg zien vallen. Ook voor hen geldt dat ze hun bedrijfsactiviteiten bij moeten stellen. Kijk in een willekeurige winkelstraat in stad of dorp en je ziet de kaalslag in het lokale winkelbestand. Als je weet dat wij Nederlanders in 2018 voor maar liefst 24 miljard euro bij de talloze webshops hebben gekocht, is wel duidelijk waarom ook in de plaatselijke middenstand transities aan de orde van de dag zijn.

Anticiperen op nieuwe situatie

Wat de reden ook is, een transitie staat gelijk aan een enorme metamorfose. Je bedrijf verandert, je producten en diensten veranderen, je krijgt vaak ander personeel, andere leveranciers en totaal andere klanten. Op al die veranderingen moet je als bedrijfsvoerder of bestuurder goed anticiperen. Feitelijk is zo’n verandertraject niet veel anders dan het traject dat je moet doorlopen bij het opzetten van een nieuwe onderneming.

Om te voorkomen dat er belangrijke dingen over het hoofd gezien worden en om alle actiepunten in de juiste volgorde af te werken, heb ik een stappenplan ontwikkeld. Om een transitie gladjes te laten verlopen en om er het beoogde succes van te maken is een zorgvuldige in- en externe communicatie essentieel. Iedereen die met de veranderingen te maken krijgt, moet hierover goed geïnformeerd en geïnstrueerd zijn. Met betrokken en gemotiveerde mensen heb je immers de helft al gewonnen.

Voor de marketing geldt dat je de promotie en verkoopstrategie op de nieuw ontstane situatie af zult moeten stemmen. Dus een ex-landbouwer met een boerencamping richt zich tot de toerist en recreant, de tot businesscoach omgeturnde accountant profileert zich niet langer uitsluitend als financiële en administratieve waakhond enz. enz.

De wereld ziet er voor een bedrijf of instelling na afronding van een transitie vaak volledig anders uit. Dat was ook de opzet, toch? Als je het goed aanpakt ligt er vast een mooie nieuwe toekomst voor je onderneming open.

Een transitie voor de boeg?

Sta jij met jouw onderneming voor zo’n transitie? Neem dan gerust contact met mij op voor een gedegen advies en deskundige begeleiding. Tijdens een vrijblijvend gesprek hoor ik graag wat je plannen zijn en vertel ik hoe ik je daarbij kan helpen.

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.