Sponsoring draait niet altijd om de tegenprestatie - RITHO Marketing & Communicatie

Rien Tholenaar
17 juli 2019

Sponsoring draait niet altijd om de tegenprestatie

Geplaatst op 17 juli 2019 door

Hoe vaak ik het niet tegenkom. Ondernemers en bestuurders die niet uitgepraat komen over sociaalmaatschappelijk en maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar die bij iedere sponsoraanvraag – van hard werkende vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor de samenleving – wel als eerste de vraag stellen wat de tegenprestatie is. Dat schuurt.

Maak sponsoring onderdeel van de marketing
Rien Tholenaar

Als marketingadviseur word ik regelmatig betrokken bij sponsorzaken. In mijn advisering maak ik direct een splitsing tussen het leveren van een financiële en/of facilitaire bijdrage voor commerciële en niet-commerciële doeleinden. Gaat het om sponsoring die puur gericht is op het genereren van een betere naamsbekendheid, de promotie van producten en/of diensten, het in contact komen met potentiële nieuwe klanten en binnenhalen van nieuwe leads? Dan is dat een totaal andere benadering dan sponsoring die puur is gericht op goodwill en stimulering van de leefbaarheid en saamhorigheid in de directe omgeving.

Geef sponsoring de juiste waarde

Hoe redelijk is het als je in ruil voor een sponsorbijdrage van pak ‘m beet € 50,–, aan de lokale biljartclub of muziekvereniging om een tegenprestatie vraagt? Wat verwacht je daar als sponsor dan van? In dit soort gevallen draait het immers niet om exposure en omzetverhoging. Zet die knop om en verplaats je in degene die de sponsoraanvraag doet. Alleen als je er als ondernemer of bestuurder een goed beeld en het juiste gevoel bij hebt is sponsoring zinvol en waardevol. Door er op deze manier mee om te gaan is iedereen blij en worden er over en weer geen verkeerde verwachtingen gewekt. Kortom, alleen dan heeft sponsoring echt zijn meerwaarde!

Maak sponsoring onderdeel van de marketing

Steeds meer ondernemers en bestuurders heb ik ervan weten te overtuigen dat het verstandig is om sponsoring als vast onderdeel in het complete marketingplan op te nemen. Mits je de juiste keuzes maakt draagt sponsoring immers in belangrijke mate bij aan het realiseren van marketingdoelstellingen. Tijdens een persoonlijk adviesgesprek leg ik graag uit hoe je dat het beste aan kunt pakken.


Reacties zijn gesloten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!