Relatiegeschenk geven, hier moet je rekening mee houden | RITHO

De ondernemer zat te denken, wat zal ik mijn relaties dit jaar weer eens schenken?

28 oktober 2019 | Rien Tholenaar | Blog

De ondernemer zat te denken, wat zal ik mijn relaties dit jaar weer eens schenken?

Het einde van het jaar nadert en dat betekent traditiegetrouw dat bedrijven en instellingen na gaan denken over een passend relatiegeschenk. Vaak wordt van mij en mijn collega-marketeers een creatief en origineel idee verwacht. Het aanbod is enorm uitgebreid en het is maar net wat je aan een relatiegeschenk uit wilt geven. Naast het budget zijn er nog wel een aantal zaken waar je als ‘gulle gever’ rekening mee moet houden om goed te scoren bij relaties.

Een relatiegeschenk of donatie?

De eerste vraag die beantwoord moet worden is óf je als organisatie wel achter het geven van relatiegeschenken staat. Steeds meer bedrijven en instellingen zien er vanuit sociaal-maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen vanaf om relatiegeschenken te geven. Zij doneren liever een bepaald bedrag aan een goed doel of ontplooien initiatieven waarmee iets wordt teruggegeven aan de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan een dagje vrijwilligerswerk door directie en personeel of het organiseren van een activiteit waarvan de opbrengst naar minderbedeelden gaat. Ik adviseer in dit opzicht altijd dat als je aan het eind van het jaar iets speciaals of iets extra’s wilt doen, dat het dan in ieder geval iets moet zijn waar je je als ondernemer of bestuurder zelf goed bij voelt. Daarnaast moet het aansluiten op de bedrijfsfilosofie en het imago van de organisatie.

Houd het simpel en functioneel

Kom je na een zorgvuldige afweging tot het besluit om relatiegeschenken uit te delen, dan volgt de vraag: wat moet dat dan voor een geschenk worden? Je kunt het echt zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Ook hier geldt weer het advies dat het presentje moet passen bij wie je als onderneming bent en wat je uit wilt stralen. Voorwerpen die relaties vrijwel dagelijks gebruiken doen het altijd prima als relatiegeschenk. De grootste denkfout die men vaak maakt is dat het iets heel creatiefs en unieks moet zijn. Daar gaat op de eerste plaats onnoemelijk veel tijd en geld in zitten, terwijl het verrassingseffect bij de ontvanger van zo’n geschenk meestal maar van korte duur is. De meeste van die hele bijzondere relatiegeschenken belanden direct ergens in een bureaulade en daarmee gaat zo’n goedbedoeld relatiegeschenk volledig zijn doel voorbij. Houd het simpel en vooral functioneel. Een degelijke balpen die lekker schrijft zal meer en langer indruk op de gebruiker maken dan welk geniaal bedacht maar onbruikbaar relatiegeschenk dan ook.

RITHO cadeautip!

Ben jij één van de velen die zich het hoofd breekt over een passend en pakkend relatiegeschenk? Laat mij als creatieve marketingspecialist dan eens met jou meedenken. Ik geef ook jou graag een aantal goede tips cadeau en desgewenst verzorgen wij vanuit RITHO ook het ontwerp, afwerking en tijdige levering van de relatiegeschenken. Wacht niet te lang, want op de meeste relatiegeschenken zit een behoorlijke levertijd en de feestdagen staan altijd weer sneller voor de deur dan je denkt. Je kunt me bereiken door te bellen naar 0166672102, mailen naar info@ritho.nl of een afspraak te maken via het contactformulier.

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.