Meten = Weten! Wat betekent het precies en hoe kun je het inzetten?

“Meten = weten” Tuurlijk, maar hoe zit dat dan?!

10 januari 2020 | Davey van den Hummel | Blog

“Meten = weten” Tuurlijk, maar hoe zit dat dan?!

Om gelijk maar eens een open deur in te trappen: ‘Meten is weten’. Regelmatig hoor je deze uitspraak voorbij komen. Maar weet jij wat er mee bedoeld wordt op het gebied van marketing en communicatie én, beter nog, hoe dit toepasbaar is? Online weten we vaak veel statistieken en inzichten te verzamelen, maar hoe zit dit als het een cross mediale campagne betreft? Hoe meten we dan de offline uitingen? Ik vertel je er graag meer over in deze blog.

Waarom moet ik meten en wat wil ik weten?

De uitspraak ‘meten is weten’ is al redelijk ingeburgerd onder de meeste ondernemers, marketeers en communicatiemedewerkers. Maar wat bedoelen we daar nu eigenlijk mee? Om die vraag te beantwoorden beginnen we bij het begin, want wanneer je bepaalde marketingacties uitvoert doe je dat altijd met een bepaald doel. Zo’n doel is bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid, het genereren van meer aankopen of nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief verkrijgen. Tegenwoordig kun je al die doelen makkelijk meetbaar maken. En daarmee krijg je een hoop inzicht in het effect van je verschillende marketingacties. Met die nieuwe kennis kun je je marketingbudget pas echt effectief inzetten! Want als organisatie was je toch zeker niet van plan jouw marketingbudget ‘zomaar’ over de balk te smijten? Nee, natuurlijk niet! Middels effectmeting van eerdere campagnes kun je deze budgetten juist zo zorgvuldig en effectief mogelijk verdelen. Iedere euro die je erin stopt moet er weer minimaal twee opleveren door jouw marketingactie. Ja, dat wil je weten (en dus meten) om in het vervolg weloverwogen beslissingen te kunnen maken met betrekking tot de effectiviteit van jouw marketingacties.  Kortom, iets met ROI…

Effectmeting offline toepassen: kan dat?

Veel ondernemers weten inmiddels verschillende statistieken terug te vinden aan de hand van overzichten op Social Media, Google Analytics en CRM systemen. Online statistieken zijn oneindig en zonder enige kennis zien die er vaak uit als een oerwoud van cijfertjes! Hier helpt RITHO jou natuurlijk graag bij. Maar los daarvan kunnen wij je ook inzicht geven in de resultaten van offline uitingen. Want wat dacht je ervan om een link te leggen – binnen jouw cross mediale campagne – tussen online- en offline uitingen? Hoe dat moet? We geven je graag een drietal voorbeelden:

1. Maak een specifieke landingspagina voor je offline advertentie

Wil jij weten of jouw advertentie in de regionale weekkrant de gewenste doelgroep heeft bereikt? Maak een specifieke landingspagina om het effect te meten. Achteraf zie je precies hoeveel mensen je pagina hebben bezocht en of er vanuit die bron ook conversies of e-commerce doelstellingen zijn behaald. Door hier een unieke en aantrekkelijke aanbieding aan te koppelen kun je middels Google Analytics precies inzien of de actie effectief was!

2. Gebruik een short URL of QR-code

Wanneer mensen meer informatie over je product of dienst willen na het zien van je offline marketinguiting moet je het ze zo makkelijk mogelijk maken. Dit kan op twee manieren, bijvoorbeeld een simpele URL zonder gekke tekens of nummers. Daarnaast kun je gebruik maken van een QR-code. Dit is een scanbare code waarmee mensen zonder veel moeite je landingspagina kunnen bereiken. Wil je dit inzetten op een evenement? Zorg dan dat er wifi aanwezig is in de omgeving, zodat mensen je landingspagina kunnen bezoeken zonder er mobiele data aan kwijt te zijn.

3. Een prijsvraag in jouw huis-aan-huis blad

Verspreidt jouw organisatie regelmatig een huis-aan-huis blad, maar hebben jullie eigenlijk geen idee of dit effect heeft? Misschien gooit de helft van de ontvangers het blad wel direct bij het oud papier! Om het effect van een huis-aan-huis blad of andere offline publicatie te kunnen meten kun je een leuke prijsvraag verzinnen. Zorg voor een aantrekkelijke prijs en een laagdrempelige manier van insturen en voilà: je kunt gaan meten!

Help me even, mijn doel is naamsbekendheid…

Jazeker, ook naamsbekendheid kan een zeer belangrijke doelstelling zijn voor jouw organisatie. En ook dat is te meten en in waardes om te zetten. Zo zijn wij bij RITHO experts op het gebied van fieldresearch en gaan we voor jou achter metingen aan. Denk hierbij aan het opzetten, uitzetten en analyseren van enquêtes, interviews, gebruikersonderzoeken en nog meer tools waarmee we de naamsbekendheid meetbaar maken.

Specifiek inzicht nodig in statistieken? De juiste gegevens op een rijtje krijgen uit alle online statistieken of jouw cross mediale campagnes meetbaar maken? Schakel de hulp in van RITHO Marketing & Communicatie en ontdek de ROI van al jouw online- en offline uitingen!

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.