Marketing voor starters en kleine ondernemers - RITHO Marketing & Communicatie

Marketing voor starters en kleine ondernemers

11 oktober 2019 | Rien Tholenaar | Blog

Marketing voor starters en kleine ondernemers

Laatst kreeg ik de vraag hoeveel startende ondernemers ik tijdens mijn lange loopbaan als commercieel bedrijfsadviseur en marketingspecialist op weg geholpen heb. Dat aantal is zeker de 100 gepasseerd. Het succesvol op helpen starten van een nieuwe onderneming geeft mij na al die jaren nog steeds heel veel voldoening. Aan de zijde van een even ambitieuze als onzekere starter de uitdaging aangaan om een mooi en florerend bedrijf op te zetten verveelt nooit. Vaak moet je met een minimaal marketingbudget het optimale rendement zien te bereiken in de opstartfase. Of beter gezegd: Er moet heel veel gebeuren voor zo min mogelijk kosten. Rara, hoe doe je dat?

Werk vanuit een plan

De gouden tip is om het ondernemerschap te starten met het opstellen of op laten stellen van een goed businessplan. Liefst laat ik dat de aspirant ondernemer zelf zoveel mogelijk doen, zodat hij of zij zich direct bewust is of wordt van wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf. Het basisplan moet uit het hart van de ondernemer komen. Daarna is het een kwestie van schuren, schaven en hier en daar aanvullen, bijvoorbeeld met een kloppende financiële paragraaf. Zo’n compleet ondernemersplan zorgt niet alleen voor bewustwording en realiteitszin, je hebt het ook nodig voor een financieringsaanvraag. Er zijn immers maar weinig startende ondernemers die alle opstartkosten uit eigen zak kunnen betalen.

Vergeet marketing niet te budgetteren

In een doortimmerd businessplan wordt ook de marketingstrategie meegenomen. In die strategie staan alle stappen die gezet dienen te worden om naamsbekendheid te krijgen en om de doelgroepen te bereiken met informatie over de diensten en producten die je als onderneming aanbiedt. Marketing is nu eenmaal onmisbaar om verkoop te genereren, opdrachten binnen te halen, omzet te draaien en winst te maken. Mijn tweede gouden tip is dan ook om de marketingbehoefte direct bij aanvang te budgetteren en mee te nemen in het exploitatieoverzicht en de financieringsaanvraag. Dat klinkt logisch, maar je zou de starters die dit over het hoofd zien maar eens de kost moeten geven.

Beknibbel niet op marketing

De derde en laatste gouden tip uit deze blog heeft betrekking op een veelgemaakte ‘beginnersfout’. Ik omschrijf de valkuil waar veel startende ondernemers intrappen als ‘Heel veel tegelijk willen voor heel weinig centjes’.  Of beter gezegd, omwille van de kosten worden er veel marketingacties opgezet die qua kwaliteit ernstig tekort schieten. Mijn advies luidt, doe de dingen die vanuit het marketingplan moeten gebeuren stap voor stap en in de goede volgorde. Doe omwille van de kosten geen concessies aan de kwaliteit. Veel beter is het in dat geval om de kosten wat meer te spreiden en eerst de dingen te doen die echt nodig zijn om je nieuwe bedrijf op een professionele manier te presenteren. Je krijgt immers meestal maar één keer de kans om een verpletterende indruk te maken als nieuwkomer in de markt.

Tijd voor koffie?

Genoeg gepraat nu, tijd voor koffie! Als afsluiting van deze blog zou ik bijna de belangrijkste tip nog vergeten. Als je als ZZP-er of kleine ondernemer voor jezelf wilt beginnen nodig mij dan eens uit voor een kopje koffie. Zo’n kennismakingsgesprek is helemaal gratis, net als de andere gouden tips overigens. Bel 0166672102, mail naar info@ritho.nl of maak een afspraak via ons contactformulier.

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.