Wel eens stilgestaan bij uw interne marketing? | RITHO Communicatie

Wel eens stilgestaan bij uw interne marketing?

12 september 2019 | Erika Quist-Potappel | Blog

Wel eens stilgestaan bij uw interne marketing?

De rol van mij als directeur van een allround marketing- en communicatiebureau is even divers als uitdagend. Ik houd mij bewust grotendeels afzijdig bij de creatieve processen in onze organisatie. Je moet immers de mensen in je team laten doen waar zij goed in zijn, dan ontstaat vanzelf de ruimte bij jezelf om dat ook te kunnen doen. Naast het aansturen en leidinggeven ben ik ongemerkt veel van mijn tijd bezig met interne marketing. Heeft u er wel eens bij stilgestaan hoe belangrijk dat is en wat interne marketing precies inhoudt?

Observeren en analyseren

Voor ik in de zomer van 2013 bij RITHO Marketing & Communicatie kwam werken was ik jarenlang actief bij verschillende productiebedrijven binnen de kunststof- en metaaltechniek. Ik kwam dus in een totaal andere business terecht en moest daar eerlijk gezegd in het begin wel aan wennen. Bij communicatie en marketing draait het immers niet direct om tastbare producten, zoals ik dat altijd gewend was. De dienstverlening van ons bureau is eenvoudigweg niet te vertalen in stuksprijs of prijs per meter. Als je net als ik van nature praktisch ingesteld bent en vanuit een no-nonsense mentaliteit gewend bent de dingen te doen waar je goed in bent, dan wil je voor jezelf alles goed duidelijk hebben. Daarin lag voor mij een grote uitdaging.

Focus op kernkwaliteiten

Gelukkig had oprichter en eigenaar Rien Tholenaar precies door waar mijn kwaliteiten lagen en in welke rol ik de meeste waarde binnen zijn bedrijf zou hebben. Nog maar amper ingewerkt werd ik de nieuwe directeur van RITHO en kreeg ik alle ruimte om de bedrijfsstructuur en bedrijfscultuur stap voor stap naar mijn hand te zetten. Ik ervaar dagelijks hoe belangrijk het is om controle te hebben en overzicht te houden op alles wat er gebeurt. Wat voor techneuten geldt is ook van toepassing op onze marketing- en communicatiespecialisten. Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat alles organisatorisch, financieel, administratief en qua planning en inkoop goed geregeld is. Feitelijk schep ik de voorwaarden waardoor ons team optimaal kan presteren, de klanten optimaal worden bediend en ons bedrijf dus optimaal rendeert. Focussen op je eigen kernkwaliteiten noem ik dat.

Interne marketing: ook iets voor u?

Als leidinggevende bemoei ik mij dus bewust niet direct met de creatieve en commerciële dienstverlening voor onze opdrachtgevers. Je zou mij als ‘interne marketeer’ kunnen typeren. Onze medewerkers noem ik dan ook de interne klanten. Effectieve marketing is per definitie naar buiten gericht en toegespitst op vooraf gedefinieerde doelgroepen. Daar zijn wij vanuit RITHO dagelijks druk mee bezig. Daarin kunnen wij ons echter alleen blijven onderscheiden als ook de interne marketing goed geregeld is. Ik leg tijdens een persoonlijk gesprek graag uit wat interne marketing inhoudt en hoe u dat ook in uw organisatie toe kunt passen.

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.