Niks zo lastig dan interne communicatie | Blog Rien Tholenaar

Niks zo lastig dan interne communicatie

12 september 2019 | Rien Tholenaar | Blog

Niks zo lastig dan interne communicatie

Het is een gegeven dat het voor de meesten van ons stukken eenvoudiger is om over anderen te praten dan over onszelf. Vanuit ons oerinstinct voelt het fijn en veilig om communicatie op anderen te richten in de hoop dat die daar wat mee gaan doen. Het ‘olievlekprincipe’ wordt daarbij gemakshalve vaak over het hoofd gezien. Effectieve, interne communicatie begint immers per definitie dichtbij en vanuit jezelf en verspreidt zich dan pas naar de lagen daaromheen.

Het klinkt wellicht wat belerend, maar als je echt iets wilt bereiken dan is een gedegen en structurele aanpak van de interne communicatie essentieel. Door de mensen die dichtbij je staan direct, zorgvuldig en continu te betrekken bij, en te informeren over wat er leeft en speelt, creëer je draagvlak, kweek je begrip en ontstaat er een natuurlijke verwantschap. Dat werkt zo binnen je thuissituatie en binnen verenigingen, maar natuurlijk ook op het werk. Als ik als adviseur wordt ingeschakeld omdat het binnen een organisatie niet soepel loopt, dan is een gebrekkige interne communicatie vaak het grootste en meest cruciale pijnpunt.

Teveel naar buiten, te weinig naar binnen

Aan het begin van deze blog legde ik de vinger eigenlijk al op de zere plek. We zenden vanuit ons oerinstinct graag zoveel mogelijk communicatie naar partijen die feitelijk het verst van ons af staan. Met andere woorden, er wordt in een bedrijf veel tijd en geld besteed aan het optuigen van een salesafdeling en grof geïnvesteerd in reclame en marketing. Aan de basis voor zakelijk en duurzaam succes wordt niet of nauwelijks gedacht. Als je interne communicatie goed aanpakt, heb je als ondernemer of bestuurder al de helft gewonnen. Zakelijk succes begint immers bij goed geïnformeerde en daardoor optimaal gemotiveerde en betrokken medewerkers. Hoe fijn is het niet als je voelt dat je serieus genomen wordt, dat er naar je wordt geluisterd en dat je op de hoogte gehouden wordt over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Dat geldt voor de hogere functies, op directie- en managementniveau, maar vooral ook voor de mensen op de werkvloer. Alleen intern communiceren in de top en niet met de brede laag of lagen daaronder heeft hetzelfde effect als een locomotief die losschiet en alle wagons laat staan. Er ontstaat een afstand die steeds groter wordt. Ook wel het wij-zij principe genoemd.

Geef de moderne tijd niet de schuld

Als ik ondernemers en bestuurders een spiegel voorhoud en hen confronteer met de tekortkomingen op het gebied van de interne communicatie, wordt dat vaak op de moderne tijd gestoken. De individualisering binnen onze samenleving en snelle maar onpersoonlijke digitale communicatiemiddelen worden meestal als hoofdschuldigen aangewezen. Uit mijn inventarisatie en analyse blijkt dat het meestal iets anders en stukken genuanceerder ligt. Met wat relatief eenvoudige tips, zoals het invoeren van een goede overlegstructuur, stimuleren van eigen inbreng van medewerkers, het periodiek uitbrengen van een interne nieuwsbrief of personeelsblad en het serieus nemen van interne organen, zoals de ondernemingsraad, personeelsvereniging, het BHV-team etc., heb ik tijdens mijn lange loopbaan als bedrijfsadviseur heel veel mooie dingen zien ontstaan.

Het begint met praten

Heeft u het gevoel dat het binnen uw bedrijf of instelling niet helemaal soepel loopt en weet u niet goed waar het aan schort? Nodig mij gerust uit voor een vrijblijvend gesprek. Mijn lijfspreuk is immers niet voor niks ‘het begint met praten’. Het kost u alleen een kopje koffie en wat van uw tijd.

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl