special

Rien Tholenaar
1 maart 2018

Hoe speciaal is een ‘special’ nog?

Geplaatst op 1 maart 2018 door

Als erkend en onafhankelijk media-adviseur loods ik mijn opdrachtgevers als een soort van gids door het doolhof dat is ontstaan door wildgroei van allerlei on- en offline media. Het aanbod aan advertentiemogelijkheden is tegenwoordig zo enorm groot dat je daar als drukbezette en hardwerkende ondernemer zonder wat hulp nooit de juiste keuzes in kan maken. Iedere verkoper die je dagelijks aan de lijn krijgt of die je mailt beweert immers dat hij/zij de meest unieke aanbieding voor je heeft. Wie ben jij om daar tussen je drukke werkzaamheden door dan aan te twijfelen?

Specials

Ik doe mijn werk als ‘mediagids’ nu bijna 20 jaar en ik heb het medialandschap in die periode zien veranderen van een vriendelijk en overzichtelijk polderlandschap in een overspannen, overbevolkt en totaal onoverzichtelijk stadsbeeld. Daarin speelt de opmars van online communiceren uiteraard een grote rol. We zitten momenteel nog in een soort van overgangsfase, maar omdat ook de oudere generatie van nu al grotendeels digitaal is ingesteld, is de behoefte aan informatie via papier sterk afgenomen. Veel kranten, tijdschriften en vakbladen hebben daarom moeite om het hoofd boven water te houden. De bereidheid om als abonnee te betalen voor een krant of blad is stukken minder groot dan vóór het digitale tijdperk. Nieuws krijg je immers gratis à la minute binnen op je smartphone, tablet of PC, waarom zou je daar dan voor gaan betalen?

Het konijn dat uitgevers in hun overlevingsmodus tegenwoordig massaal uit de hoge hoed toveren is het fenomeen ‘special’
Rien Tholenaar

Advertentiebudget

Vroeger mocht ik het advertentiebudget van mijn klanten volledig inzetten voor het plaatsen van advertenties en advertorials in printmedia. Simpelweg omdat er in die tijd helemaal nog geen online alternatieven waren. Nu ook ondernemers hebben ontdekt wat je tegen lage kosten op internet kan doen om je bedrijf, diensten en producten te presenteren en promoten, is het puntje van de budgettaart dat overschiet om op papier te adverteren aanzienlijk kleiner geworden. Dat talloze advertentieverkopers onder druk van panikerende uitgevers alles op alles zetten om een stukje van die kleine taartpunt af te snoepen maakt het werk er voor mij als beschermheer en budgetbewaker niet echt makkelijker en leuker op. Het konijn dat uitgevers in hun overlevingsmodus tegenwoordig massaal uit de hoge hoed toveren is het fenomeen ‘special’. Je kan het werkelijk niet opnoemen of er wordt wel weer een bepaalde themaspecial over gemaakt. Door de overkill aan specials moet je je afvragen hoe speciaal een special nog is. Dit ‘kunstje’ is ooit bedacht om ondernemers ertoe te verleiden om in zo’n speciale uitgave of bijlage extra te adverteren, maar in de sterk afgeroomde budgetten is daar nu vrijwel geen ruimte meer voor. Dat soms woest reagerende verkopers het mij persoonlijk aanrekenen dat hun zoveelste special mijn klanten niet kan verleiden om daar geld aan uit te geven neem ik inmiddels maar voor lief. Wellicht dat ik hierover binnenkort nog iets uitgebreider ga publiceren. Ik zie wel iets in een themaspecial ‘Innoveren in plaats van ageren’….haha


Reacties zijn gesloten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!