Een webshop laten bouwen? Hier moet je op letten! | RITHO Blog

Een webshop laten bouwen: zo maak je van een webshop geen webstrop!

12 december 2019 | Rien Tholenaar | Blog

Een webshop laten bouwen: zo maak je van een webshop geen webstrop!

Hoeveel webshops wij inmiddels bij RITHO Marketing & Communicatie gemaakt hebben? Dat zijn er in ieder geval veel, heel veel. Elke keer is het opzetten, actualiseren, onderhouden en promoten van zo’n online winkel weer een nieuwe uitdaging voor onze specialisten. Iedere webshop heeft immers een eigen collectie producten, trekt een eigen publiek en moet in lijn daarvan effectief gepromoot worden. Het opzetten van een succesvolle webshop wordt in de praktijk vaak onderschat. Het is 100% maatwerk waar vanuit allerlei invalshoeken (expertises) heel goed naar gekeken en over nagedacht moet worden. Om te voorkomen dat jouw webshop een webstrop oplevert hebben wij wat praktische tips.

Doe aan marktonderzoek voor je een webshop laat bouwen

Voordat je een webshop laat bouwen zul je wat marktverkenning moeten doen. Onderzoek in eerste instantie of het voor de spullen die jij verkoopt überhaupt wel zinvol en rendabel is om daarvoor een webshop op te zetten. Kijk of anderen uit jouw branche ook een webshop hebben en hoe die de online verkoop hebben opgezet. Pas als je er als ondernemer zelf voor 100% van overtuigd bent dat een webshop een noodzakelijke toevoeging is binnen de bedrijfsvoering en alles organisatorisch gereed is om de online verkoop in goede banen te leiden kan het licht op groen voor stap 2. De uitwerking van de webshop zelf.

Als je een webshop laat maken moet alles 100% kloppen

De opzet van een webshop is feitelijk niet veel anders dan het inrichten van een fysieke winkel. Let bij het maken van een webshop op de volgende zaken: De artikelen die worden aangeboden moeten op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier gepresenteerd worden. De lay-out en uitstraling van de webshop moet vertrouwen wekken en de bezoeker gelijk het gevoel geven dat hij/zij in jouw shop vast en zeker zal slagen. Een logische indeling en goede zoekfuncties zijn essentieel om tot de gewenste omzet te komen. Snel vinden wat je zoekt en een soepel verlopend traject van het in het winkelmandje doen tot en met het afronden en online betalen van de bestelling is in grote mate bepalend voor het daadwerkelijke rendement van een webshop. Natuurlijk spelen aspecten zoals een scherpe prijs en goede kwaliteit ook een belangrijke rol, zeker als je in een sterk concurrerende markt actief bent. Maar uit onze analyses van bezoekersstatistieken en aan de hand van reviews blijkt dat ‘het goede gevoel wat men krijgt bij het bezoeken van een webshop, de logica, overzichtelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en snelheid waarmee online gewinkeld kan worden’ het meest bepalend is.

Van winkelmand naar echte klant

Eén van de meest onderschatte onderdelen van een webshop is het zorgen voor een heel soepel verlopend verkoopproces. Als de online klant eenmaal bereid is om bepaalde producten in het winkelmandje te doen mag er feitelijk niks meer misgaan bij alle volgende stappen. Elke technische hapering vergroot immers de kans dat de klant voortijdig afhaakt en de spullen elders gaat kopen. Alleen heel veel aandacht besteden aan hoe de webshop er aan de buitenkant uitziet is dus niet echt verstandig. Investeer liever in een professionele webshop waar alles van A tot Z klopt en die juist daardoor het gewenste succes oplevert.

Duidelijkheid voor alles

Aan het eind van elke transactie dient de klant op de webshop ook te worden geïnformeerd over bijvoorbeeld de bijkomende verzendkosten, levertijd, de opties voor levering (post, koerier of eventueel afhalen) en onder welke voorwaarden producten teruggestuurd mogen worden. Ook op het punt van heldere leveringsvoorwaarden, duidelijke afspraken over betaling en retournering van spullen die niet passen, niet bevallen, onjuist zijn geleverd of beschadigd blijken te zijn, gaat het nogal eens mis. Zorg daarom voor goede algemene leveringsvoorwaarden, zet die duidelijk op de webshop en laat de koper een optie aanklikken waarmee wordt bevestigd dat hij/zij akkoord is met de leveringsvoorwaarden. Zo ben je als webshophouder altijd ingedekt bij eventuele geschillen.

Schakel wat hulp in: professionele webshop laten maken bij RITHO

Heb jij na het lezen van dit artikel eigenlijk nog wel trek om een eigen webshop op te zetten? Haha, natuurlijk wel. Als je deze tips volgt en het slim aanpakt is er goed geld te verdienen met een webshop. Als laatste tip is het zeker niet onverstandig om voor de realisatie en onderhouden van de webshop de deskundigheid van een goed allround bureau in te schakelen. Bij RITHO Marketing & Communicatie werken bijvoorbeeld creatieve conceptontwikkelaars, grafisch vormgevers, webdevelopers, tekstschrijvers en online marketingspecialisten als één team aan ‘het perfecte plaatje’. Tevens bieden wij de mogelijkheid om het complete onderhoud van de webshop en alle online marketing daaromheen voor jou uit handen te nemen. Het is immers van groot belang dat je shop altijd actueel en goed te vinden is. Meer weten? Bel 0166672102 of mail info@ritho.nl voor een vrijblijvend gesprek. De koffie bij ons is heerlijk en altijd gratis!

BENIEUWD NAAR ONZE WERKWIJZE?

Neem contact met ons op

Ga met ons in zee

Zit je verlegen om advies, heb je een vraag naar aanleiding van onze (geleverde) diensten of wil je een offerte aanvragen? Bel ons gerust. Wij staan voor je klaar.

Start vandaag (werk/projecten/blogs)
reCAPTCHA
William Lindhout
Webdeveloper, william@ritho.nl

Contact

RITHO Marketing & Communicatie
Kalisbuurt 1
4698 CN Oud-Vossemeer
0166-672102
info@ritho.nl

Blijf op de hoogte

‘Het beste nieuws komt uit Oud-Vossemeer’. Waar of niet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het zelf.