Hoe duurzaam is uw marketing? Kies voor doeltreffende marketing
I.v.m. de kerstvakantie zijn wij van 22 december 2018 t/m 1 januari 2019 gesloten
Hoe duurzaam is uw marketing

Rien Tholenaar
9 oktober 2018

Hoe duurzaam is uw marketing?

Geplaatst op 9 oktober 2018 door

Veel geld uitgeven aan on- en offline marketing is niet zo’n kunst. Veel groter is de uitdaging om duurzaam te investeren in doeltreffende marketing. Dat vereist kennis, kunde en vooral veel discipline.

Meestal gaat het mis omdat de benodigde stappen niet in de juiste volgorde worden gezet. Er zit geen duidelijk plan of diepere gedachte achter. Er wordt bijvoorbeeld structureel naar een website verwezen die niet representatief en actueel is. Of er worden via sociale media allerlei losse flodders de wereld in geholpen. Sommigen gaan daarbij nog een stapje verder. Die richten zich niet zozeer op de inhoud en uitstraling van de boodschap maar kijken vooral naar het budget voor online adverteren. Ik noem dat vaak sponsoring van partijen als Google en Facebook. Mega-organisaties die dat naar mijn idee niet direct nodig hebben.

"Duurzaam investeren in doeltreffend marketing vereist kennis, kunde en vooral veel discipline"
Rien Tholenaar

Het gezegde ‘hardlopers zijn doodlopers’ gaat zeker ook voor het verduurzamen van marketing op. Er moet eerst een goede basis liggen van waaruit je stap voor stap kan gaan werken aan een consistente en consequente marketingstrategie. Deze strategie bestaat uit een gedegen plan, zorgvuldige uitvoering, constatne monitoring en bijsturing. Dit is een steeds terugkerende cyclus. Telkens weer dient er een plan (strategie) te zijn, gericht op het realiseren van bepaalde doelstellingen. Daarna is het strak de hand houden in de uitvoering van dat plan, kritisch kijken wat het effect is en tijdig bijsturen als dat noodzakelijk blijkt te zijn.

Het summum van duurzaam ondernemen is dus ook het duurzaam investeren in doeltreffende en doordachte marketing. In de praktijk levert zo’n gedisciplineerde aanpak veel meer rendement tegen aanzienlijk lagere kosten op. Het is zeker de moeite waard om daar eens goed bij stil te staan. Zeker nu de budgetten voor het nieuwe jaar zachtjesaan weer vastgesteld worden. Nodig mij gerust uit om samen te kijken hoeveel geld u als ondernemer met duurzame marketing kunt gaan besparen.


Reacties zijn gesloten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!