Wake-up call: Denk niet te snel dat de ander weet wat u bedoelt

Erika Quist
11 september 2017

Denk niet te snel dat de ander weet wat u bedoelt

Geplaatst op 11 september 2017 door

In mijn vorige blog gaf ik aan dat het bij doeltreffende communicatie vooral draait om de duidelijkheid en volledigheid van de boodschap die wordt overgebracht. De zender van de informatie gaat er nogal eens te snel vanuit dat de ontvanger weet wat er precies bedoeld wordt, terwijl dat niet altijd het geval is.

Veel misverstanden komen voort uit onduidelijke of onvolledige communicatie. Zeker in een tijd waarin alles snel moet – en door alle digitale mogelijkheden ook heel snel kan – wordt informatie niet altijd volledig en duidelijk in- en extern gedeeld.

Uit angst om ‘dom over te komen’, gemakzucht of door tijdsdruk wordt nogal eens nagelaten om helder te krijgen wat de ander precies bedoelt. Een nadere toelichting kan veel onduidelijkheid, onrust, onnodig werk en het maken van fouten voorkomen.

Veel misverstanden komen voort uit onduidelijke of onvolledige communicatie

Met name bij bedrijven en instellingen die de afgelopen jaren met reorganisatie, fusie, overname, doorstart of opstart te maken hebben gehad is extra aandacht voor het optimaliseren van de in- en externe communicatie vaak gewenst. Maar dat geldt ook voor tal van andere organisaties die vaak via vastgeroeste patronen inefficiënt en/of onvolledig met hun communicatie omgaan. Herkent u dit probleem?

RITHO Communicatie & Media kan u van dienst zijn dit probleem voor u op te lossen.


Geef een reactie

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!