adverteren

Rien Tholenaar
1 februari 2018

Adverteren is geen sponsoring

Geplaatst op 1 februari 2018 door

In mijn rol als erkend media-adviseur zie ik het al jarenlang met lede ogen aan. De gigantische wildgroei aan on- en offline advertentiemogelijkheden waar zelfs een specialist als ik de weg soms volledig kwijt ben.

Kun je nagaan hoe dat voor de gemiddelde ondernemer moet voelen. Wat moet je doen als je tussen al je drukke werkzaamheden door wordt lastiggevallen door de zoveelste advertentieverkoper die je het meest aantrekkelijke voorstel doet om in een krant, magazine, vakblad, op een website, online platform of wat dan ook reclame te maken?

Onoverzichtelijk en een beperkt budget

Door de onoverzichtelijke brij aan advertentiemogelijkheden is het voor de gemiddelde mens vrijwel onmogelijk om doelbewuste keuzes te maken. Iedere goede verkoper geeft immers aan dat je zijn of haar voorstel echt niet kunt laten schieten. Als het voor mij als onafhankelijk mediaspecialist al een hele toer is om te achterhalen wat die ‘unieke aanbieding’ precies inhoudt, dan is het logisch dat ondernemers nog steeds massaal heel veel geld over de balk gooien aan zinloze advertenties.

“Zorg er in ieder geval voor dat je alle reclame vanuit een plan aanpakt”

Ondernemers zouden in dat opzicht wat meer tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Ik scheer echt niet iedereen over één kam en ik heb respect voor elke advertentieverkoper die ook maar gewoon zijn stinkende best doet om een boterham voor zichzelf en zijn werkgever te verdienen. De advertentiebudgetten zijn – zeker na de recente economische crisis – echter minimaal geworden. Reden te meer om dat beperkte budget optimaal te besteden.

Hoe pak je adverteren aan?

Hoe je dat aan moet pakken? Zorg er in ieder geval voor dat je alle reclame (dus ook adverteren) vanuit een plan aanpakt. Wat wil je met je reclame bereiken, wie wil je bereiken en op welke manier kun je dat het beste doen? Laat daarbij in ieder geval het idee varen dat adverteren een vorm van sponsoring van uitgevers van on- en offline media is. Je bent ooit ondernemer geworden om zelfstandig je keuzes te maken. Binnen je eigen vakgebied gaat je dat vast een stuk gemakkelijker af dan op de vlakken waar je zelf minder verstand van hebt. Zo heb je voor de boekhouding niet voor niks een administratiekantoor of accountant in de arm genomen. Als die hun werk goed doen leveren ze meer op dan dat ze je kosten. Precies om diezelfde reden kiezen steeds meer ondernemers er voor om hun communicatie en marketing uit te besteden. Als je wilt weten hoe dat werkt en wat voor voordelen dat heeft dan nodig ik je graag uit om dat onder het genot van een kopje koffie eens rustig te bespreken.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!